Forretningsorden

Forretningsorden for bestyrelsen i Dagplejen Guldborgsund.

1.    Bestyrelsens sammensætning:

6 forældrerepræsentanter - Det tilstræbes at hvert område er repræsenteret med 2 forældre fra områderne: Nord, Syd og Vest.

3 dagplejere - Det tilstræbes at hvert område er repræsenteret med 1 fra områderne: Nord, Syd og Vest.

1 pædagog.

1 assisterende leder.

1 leder.

Ud over bestyrelsens medlemmer skal der vælges 6 - 12 suppleanter efter samme fordeling som bestyrelsesrepræsentanter.

Der vælges i alt 3 suppleanter for dagplejerne - 1 fra hvert geografisk område og 1 suppleant for pædagogen.

En suppleant kan først indtræde i bestyrelsen, når et bestyrelsesmedlem er forhindret eller udtræder.

Når et bestyrelsesmedlem er forhindret i at deltage, skal medlemmet selv kontakte og indkalde suppleanten til møde.

Alle forældrerepræsentanter og medarbejderrepræsentanter har stemmeret.

2.    På det førstkommende møde efter at der har været valg til bestyrelsen, konstituerer bestyrelsen sig med formand, næstformand, samt konstituering af 1. – 2. – 3. suppleant osv. Lederen udarbejder dagsorden og indkalder til dette bestyrelsesmøde.

3.    Bestyrelsen afholder minimum 4 møder årligt. Møderne afholdes fra kl. 18.30 til ca. kl. 21.30. Bestyrelsen skal afholde ekstraordinært møde, når mindst 4 af bestyrelsens medlemmer anmoder om det eller hvis leder og formand anmoder om det.

4.    Møderne afholdes på Dagplejens kontor eller på Guldborgsund Kommunes rådhus med mindre bestyrelsen er enig om, at holde mødet andetsteds.

5.    Formanden udarbejder dagsorden i samarbejde med lederen. Indkaldelsen udsendes senest 2 uger før mødets afholdelse, mødeindkaldelse og referat udsendes også til suppleanterne i Bestyrelsen.  Indkaldelsen skal indeholde oplysninger om dagsorden, mødested og tidspunkt.

Ekstra punkter til dagsordenen optages under det faste punkt på dagsordenen "åbent punkt", hvis formanden og lederen godkender dette.

6.    Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede. Afstemninger foregår ved håndsoprækning. Beslutning træffes ved simpelt stemmeflertal. Stemmeafgivelse forudsætter deltagelse i møderne. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

I sager hvis afgørelse ikke tåler  opsættelse til et bestyrelsesmøde  vil beslutning kunne tages af formanden og næstformanden, men således at beslutningen forelægges til godkendelse på førstkommende bestyrelsesmøde.

7.   Bestyrelsen fravælger sin indstillingsret til ansættelse af personale i dag- plejen.  Dette afgøres udelukkende af ledelsen i dagplejen.  Bestyrelsen skal orienteres om nyansat  personale på  førstkommende bestyrelsesmøde.

8.   Der afholdes et forældremøde årligt i maj måned, hvor der afholdes valg til bestyrelsen.

9.   Ved indkaldelse til forældremøde og personalemøde skal det af indkaldelsen fremgå, når der er valg til bestyrelsen.

10. I forbindelse med valg til forældrebestyrelsen, kan hver familie afgive en stemme pr. indskrevet barn i dagplejen. Stedforældre og plejefamilier der har samme bopæl som barnet, kan opstille til valg i forældrebestyrelsen. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt. Hvis et stemmeberettiget medlem forlanger det, skal der foregå skriftlig afstemning ved personvalg. Den der opnår højeste stemmetal er valgt. Ved stemmelighed foretages omvalg mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. I tilfælde af endnu stemmelighed foretages valget ved lodtrækning. Genvalg kan i øvrigt finde sted.

Forældrerepræsentanter vælges for et år af gangen.

11.  Når ens barn udmeldes af dagplejen, kan man som forældrerepræsentant vælge mellem at fortsætte i bestyrelsen, indtil næste valg eller udtræde af bestyrelsen og en suppleant indsættes som menigt medlem.

12.  I tilfælde af formandens afgang, bortrejse, sygdom gennem længere tid eller lignende træder næstformanden i funktion som formand.

13.  En forældrerepræsentant udtræder af bestyrelsen hvis denne ansættes som vikar eller fast dagplejer.

14.  En medarbejderrepræsentant udtræder med øjeblikkelig virkning fra det tidspunkt, hvor den pågældende har afleveret eller modtaget sin opsigelse.

15.  Formanden leder bestyrelsesmøderne og drager i samarbejde med lederen omsorg for, at forældrebestyrelsens beslutninger gennemføres. Intet bestyrelsesmedlem kan alene udøve forældrebestyrelsens beføjelser.

16.  Over bestyrelsens drøftelser og beslutninger føres referat, som godkendes på mødet. Referatet fremsendes pr. mail til alle bestyrelsesmedlemmer samt lægges på dagplejens hjemmeside og på NEM-børn.

17. Forretningsordenen evalueres årligt på det sidste møde inden valget.

Denne forretningsorden er vedtaget på dagplejens bestyrelsesmøde den 20.05.2015. Ændringer kan kun foretages af bestyrelsen i dagplejen Guldborgsund Kommune og træder i kraft når den er underskrevet af formand og leder.