Om dagplejen

At være barn i dagplejen betyder en hverdag i hjemmelige rammer sammen med max 4 andre børn og den samme genkendelige voksne igennem hele dagen. Vores kerneopgaver er bl.a. at skabe nærvær, tryghed, tillid og læring for jeres barn.

Vi arbejder ud fra flg. fælles børnesyn i dagplejen:

Det enkelte barn er ligeværdigt og unikt med sit eget særpræg og sine egne behov. Det enkelte barn udvikler sig og lærer gennem de relationer, fællesskaber og sociale sammenhænge, de voksne skaber rammerne for.

Børn har brug for omsorg, udfordringer og passende forventninger fra de voksne.

Børnene skal føle sig set og forstået og opleve, at de har en demokratisk stemme.

Børnenes bidrag er væsentlige elementer i det pædagogiske arbejde og børnene skal ses som aktive medskabere af egen læring og udvikling, i rammer de voksne er ansvarlige for. En legende nysgerrig tilgang er udgangspunktet for de aktiviteter barnet indgår i.

Barnet er aldrig problemet, men kan være i problemer og den voksne bærer altid ansvaret for at handle reflekterende og velovervejet herpå, for at skabe rammer hvori barnet kan føle sig tryg, trives og udvikle sig.