Joan Baltzer

Torsdag: 6.30-16.15
Fredag: 6.30-15.15

JEG HAR FØLGENDE HUSDYR: 2 kaniner, og i perioder har jeg høns og ænder

Jeg lægger meget vægt på at møde barnet på barnets niveau og anerkende de grænser barnet sætter, både over for andre børn og voksne. Samtidig arbejder vi sammen på at flytte nogle grænser så barnet kan agere i flere situationer. Både når de bliver ked af det og når de er glade.  Vi sætter ord på følelserne. Børnene har deres egen plads og kasse til deres dyner, overtøj osv.

Jeg arbejder frem mod, at børnene kan rumme og respektere hinanden.  Vi hjælper hinanden, både i leg og i de daglige rutiner, som i spisesituationen. Jeg prøver at få alle med i fælles lege men giver også plads til at de kan have små rollelege, som ikke kan rumme alle på en gang. Vi leger, læser og synger, hvor vi øver turtagning, at dele legetøjet. Jeg anerkender børnene for deres følelser, både når de savner f.eks. mor/far, græder samt når de griner og er glade.

Jeg sætter ord på alt hvad vi laver i hverdagen. Jeg har hængt ord, bogstaver og tal synligt i legeværelset, som vi snakker om f.eks. tæller, hvor mange vi er eller hvilket bogstav vores navn begynder med. Jeg laver ordkort, som ligger i en kuffert og bruges en uge af gangen. Ordene er ord fra hverdagen. F.eks. ko og så siger vi ordet, tegner en ko, synger om en ko og har en ko i kufferten osv. Vi i bøger og synger hverdag.

Jeg bruger sprogteknikken: Give me five! Som går ud på at holde fokus på samtaler med det enkelte barn, hvor der skal være mindst 5 ture, hvor vi skiftes til at sige noget og lytte.

Jeg lægger vægt på at børnene lære om former, farver og tal. Jeg bruger farve kufferter, som er en kuffert med en farve, f.eks. rød og så lægger jeg røde ting i. Når børnene kan, begynder jeg at tilføje flere farver, som vi snakker om. Jeg sætter ord på alle farver i hverdagen, både i leg, skiftesituationen og spisesituationen.

Jeg lægger også vægt på at børnene lære om andre materialer. Vi bruger både ting fra naturen og indkøbte materialer, som kan laves til kunst og udfordre sanserne. Vi udforsker f.eks. maler med vand eller lave vand aftryk på fliserne, og ser det forsvinder, når det tørre. Vi bruger vores kræfter stable sten og grene.

Se hvor Joan Baltzer bor på et kort.pdf