Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Dagplejens logo
Mobil menu

Karina Eriksen

ADRESSE: Frihedsvej 19
Karina Eriksen

MIN ÅBNINGSTID ER:
Mandag: 6.30-16.30
Tirsdag: 6.30-16.15
Onsdag: 6.30 16.15 
Torsdag: 6.30-16.30/16.15
Fredag: 6.30-15.00

JEG HAR FØLGENDE HUSDYR: En kat

 

Min hverdag med børnene

Alsidig personlig udvikling:

I min hverdag med børnene, arbejder jeg meget med/ om følelser og om at føle sig værdifuld og stole på sig selv. At man grundlæggende føler sig god nok, som den man er, uafhængig af hvad man gør eller hvordan man præsterer i en situation.

Jeg arbejder med at børnene får kendskab til sig selv, og at de lærer at genkende egne følelser og at regulere dem og samtidig forstå, at andre har følelser og behov.

Jeg taler f.eks. med børnene om at være ked af det: “hvorfor er du ked af det?” eller “hvorfor blev kammeraten ked af det”. Vi løser problemet, så alle bliver glade, og taler om at være glad/ hvad gør os glade.

Jeg serverer en sund og varierende kost, og udfordrer gerne børnene på deres smagsløg. Det kan f.eks. være at de får søde kartofler med ærtemos, eller vi smager på forskellige oste. Jeg følger årstidens frugt, og koger gerne frugtgrød.

Social udvikling:

I mit samvær med børnene, øver vi sociale færdigheder, så børnene bliver i stand til at være en del af et større fælleskab og kunne indgå i lege og samarbejde med andre børn om opgaver og vedligeholde og videreudvikle samarbejdet. Jeg lærer børnene at være anderkendende og respektere andre samt at kunne samarbejde med andre f.eks. ved at løse små konflikter som kan opstå i løbet af dagen. Jeg giver dem små opgaver, som de skal løse sammen, f.eks. skal de dække bord når vi skal spise og de skal være med til at rydde op.

Kommunikation og sprog:

I min hverdag med børnene, synger vi meget, hvor vi bruger fagter og konkreter der passer til sangen. Vi læser bøger, hvor vi taler om, hvad der sker i historien f.eks. “Totte bager” så finder vi ting som man bruger til at bage med og vi taler om at bage.

Bogstaver er synlige hos mig, så børnene kan se, at det har betydning og de kan begynde at lære bogstaverne f.eks. ”J for Johanne”, “ A for abe” osv.

Jeg taler meget langsomt og tydeligt med børnene, så de kan forstå og lære, hvad jeg siger.

Jeg taler med børnene om, at der er mange ting, hvor vi kun kan høre det men ikke kan se det f.eks. “Der kommer en bus” så taler vi om “hvad er det?” eller vi kan høre fuglene, men vi kan ikke se dem.

Bøger er tilgængelige og gjort spændende og attraktive for børnene. Der står et udvalg af bøger fremme, så de selv kan vælge hvad de vil læse i.

Science

I min hverdag med børnene, øver vi dagligt at tælle og snakker om former på forskellige ting f.eks. vores tallerkener er firkantede, koppen er rund osv. Tal er synlige så børnene kan se at det har betydning og vi øver at tælle dagligt. Når vi er ude kigger vi efter små krible/krable dyr og vi taler f.eks. om hvad de spiser, hvilken farve og hvilke mønstre de har, f.eks. “har sneglen striber eller er den ensfarvet?” Vi taler dagligt om farver på de ting vi er omgivet af, f.eks. når vi dækker bord, har hvert barn sin egen farve på kop og tallerken.

Jeg elsker at være ude med børnene og finde spændende ting, som vi eventuelt kan bruge til små projekter. Det kan f.eks. være kastanjer, som vi så laver noget med, taler om hvad facon de har, hvilken farve de har og at der er store og små. Vi kan også tælle dem. Vi taler om hvor vi fandt dem.

I mit arbejde med børnene, sørger jeg for at de får stimuleret deres sanser, det kan være ved at gynge i alle retninger når vi er ude. Vi taler om når noget er vådt/ tørt, det kan være at græsset er vådt, men sandet er tørt. Vi taler også om koldt/ varmt, f.eks. at radiatoren er varm når det er koldt udenfor. Vi taler meget om vejret, f.eks. “kan vi finde solen eller er der skyer over det hele?”

Dokumenter

Se hvor Karina Eriksen bor på et kort.pdf

Shape Created with Sketch.