Pia Suenson

JEG HAR FØLGENDE HUSDYR: 1 hund

Min hverdag med børnene

Alsidig personlig udvikling:

Jeg vægter højt at børnene er trygge i hverdagen, da det er vigtigt for at kunne være sig selv og turde vise følelser og sige til/fra. Alle børn er ganske særlige og viser følelser på forskellige måder og det anerkender jeg dem for. I dagligdagen øver vi i selvhjulpenhed, jeg vægter højt at børnene er aktivt deltagende i de daglige gøremål, såsom selv at kunne tage tøj på, vaske hænder og være med til at dække bord “de store” kan f.eks. skære agurk ud. Det giver succes og øget selvværd, at kunne selv.  Jeg også lader børnene være medbestemmende i dagens aktiviteter og vi hjælpes ad med f.eks. at lave en motorikbane eller bygge højt tårn med duplo klodserne.

Social udvikling:

Det er vigtigt at alle børn får positive relationer. Jeg motiverer børnene til at skabe venskaber igennem leg, hvor vi øver i at være opmærksomme på hinanden og øver i at invitere hinanden til leg.  Vi snakker om hvordan vi ser ud når vi er sure, kede, forskrækket eller glade. Jeg synes det er vigtigt at børnene bliver støttet i at løse konflikter og skabe venskaber, så alle føler sig som en del af “fælleskabet”

Kommunikation og sprog:

Jeg tænker meget over, hvordan jeg taler med børnene i hverdagen, taler tydeligt, er nærværende og sørger for at have øjenkontakt, når jeg har en samtale med barnet. Giver tid og følger barnets interesse, retter ikke, men gentager i stedet sætningen korrekt. Som en del af hverdagen leger vi med rim og remser, synger sange og læser i bøger. Vi taler om, hvad vi ser og læser, bruger lyde, mimik og kropssprog til at forstå, hvis talesproget ikke slår til. Jeg synes det er spændende at være med til at udvikle barnets sprog.

Science

Vi udforsker sammen, det kan være når vi er ude, hvor vi undersøger hvad der er i jorden, små insekter eller når vi leger med sand og vand og føler og mærker på det. I hverdagen når vi leger, snakker og øver vi farver, mønstre, tal og former. Det kan være når vi leger med Lego, at vi sorterer i farver eller bygger et højt tårn, eller når vi spiser, snakker om at majs er gule, agurker er runde og grønne. Vi snakker også om noget er tungt-let, f.eks. når vi fylder sand i spande, stor-lille, højt-lavt, koldt-varmt.

Se hvor Pia Suenson bor på et kort.pdf

Shape Created with Sketch.