Lene Wied

Torsdag: 6.30-15.45
Fredag: 6.30-15.00/14.45

JEG HAR INGEN HUSDYR

Jeg vægter at gøre børnene selvhjulpne. De hjælper med små daglige gøremål, ex under måltidet hvor de hjælper med borddækning, bærer mælken ind, tallerkenerne ud og ind samt sætter i opvaskemaskinen. De er aktivt deltagende og får en følelse af succes, at kunne selv og være engageret i dagens gøremål. Når vi skal ud og ind øver vi ligeledes at tage sko og tøj af og på. De lærer at mestre små opgaver, hvilket øger selvværdet. Jeg anerkender børnene i deres færden og jeg vægter en hyggelig og rar hverdag og skaber trygge rammer. Jeg differentierer aktiviteterne så de passer til netop dit barn. Skaber læringsmiljøer ude og inde. Vores pædagogiske indsats er KOMPAS, hvor vi dagen igennem arbejder med læringstemaerne. Vi udforsker verdenen og bruger årstider til inspiration.

Jeg arbejder meget med empati og et godt børneliv. Vi tager hensyn til hinanden. Taler om følelser og sætter ord på handlinger. I vores lege taler vi om stemninger og ansigtsudtryk og er fælles om tingene. Vi øver turtagning.

Dit barn bliver inddraget i fællesskabet og jeg arbejder på at de bliver gode kammerater. Vi er opmærksomme på hinanden, jeg vægter det nære i hverdagen. Jeg er anerkendende og guidende, og sørger for at dit barn indgår i sociale relationer, knytter venskaber og får positiv opmærksomhed dagen igennem.  Jeg griber børnenes initiativer og får fællesskabs følelsen til at blomstre.

Vi danser, synger, læser, udfolder os motorisk og leger ude som inde.

Vi sætter ord på vores handlinger, vi taler om alt i dagligdagen.  Sproglig udvikling er vigtig i vores dagligdag. Vi snakker om de ting vi oplever, dialogisk oplæsning og lader os inspirere af, hvad der spontant opstår. Vi læser og synger meget. Vi lærer rim og remser, leger med sprog kasser med rekvisitter, så det sproglige understøttes af det visuelle. Vi øver fin og grovmotorik, vi er aktive og danser til sange eller musik. Jeg har fokus på sproget og benytter Pia Thomsens sprogteknikker.  I vores lege, ex madlavning, taler vi om hvor tingene kommer fra, hvad dyrene spiser, former og farver og alt hvad der ellers kan gribes ud af børnenes leg.

Vi bruger meget grusgraven hvor vi stifter bekendtskab med naturen. Der er træstubbe vi kan klatre rundt på, insekter vi kan studere, vi møder heste og undersøger forskellige materialer. Vi kan udfolde os motorisk på det bakkede terræn. Vi er ofte ude, -om sommeren stort set altid.

Vi taler om former, farver og mønstre og udforsker årstidens materialer. Nyder naturfænomener som sol, regn, sne mm. Samt den digitale verden.

Vi lærer begreber om modsætninger, som tung og let, stor og lille, varm og kold.

Se hvor Lene Wied bor på et kort.pdf