Pernille Sevecke

Torsdag: 6.30-16.15
Fredag: 6.30-15.00/15.15

JEG HAR INGEN HUSDYR

I min hverdag vægter jeg at respektere og anerkende det enkelte barn, for den de er, og ikke kun det de gør.

Det er vigtigt for børns alsidige personlige udvikling, at de har selvværd.  Derfor roser jeg dem for det de gør og prøver på at gøre samt for den person de er. Motorikken er også en vigtig del af udviklingen, her støtter jeg barnet i det at afprøve sig selv i forskellige situationer. Jeg støtter barnet i det at blive selvhjulpen, og dermed gøre barnet klar til børnehaven. Vi øver os i at spise og drikke selv, samt det at tage tøj af og på.

Den sociale udvikling er vigtig for børnenes trivsel, derfor er jeg også selv deltagende. Jeg holder meget af motorikken, der støtter jeg barnet i det, at afprøve sig selv i forskellige situationer samt øver med dem at vente på tur.

I fællesskaber udvikles empati og børnene finder ud af at være deltagende, have indflydelse og acceptere at vi er flere om legen.

Jeg understøtter dette ved få alle børn med i legen, så vi dermed udvikler relationer til hinanden både i de små og store børnefællesskaber.

Den sproglige udvikling er vigtig for dit barn. Derfor vægter jeg meget i min hverdag, at have god øjenkontakt med de mindste og observere deres kropssprog for at lære deres signaler at kende. Ved de lidt større børn prøver jeg at fokusere på det barnet siger mere end hvordan det siger det, dette er for at give barnet selvværd, så barnet føler vi kommunikerer sammen. Ved de største børn prøver jeg at gentage ordet rigtigt uden at rette på barnet.

Jeg præsenterer børnene for skriftsproget, når vi læser bøger. Vi kigger på billeder og ord samt prøver at sige nogle af ordene i stavelser.

Vi synger ude og inde, her inddrages bevægelser og motorik.

Børn er født med en matematisk forståelse, den kan man fortsætte med i en tidlig alder. Det er derfor vigtigt at vi inddrager mængder/tal og former og mønstre i hverdagen. En oplevelse i en sandkasse hvor vi bygger “sandkager”- vi tæller om der er en eller flere.  Matematik forståelse er en sproglig tilgang.  Vi taler om at sandkagen kan stå foran eller bagved, er den rund eller firkantet. Når jeg tæller med et barn, og barnet tæller 1, 2, 3, 4 eller 2, 3, 5, 8, er for de mindste børn ikke det vigtigste, det viser bare at det lille barn har forståelse for det, at man kan tælle. Så derfor støtter jeg det enkelte barn i det at tælle.

Hos mig er vi meget i naturen, vi bruger bl.a. forstørrelsesglas hvor vi kan se og tælle prikker på en marinehøne, se hvor mange ben en bille har osv.