Lene Ibsen

JEG HAR FØLGENDE HUSDYR: 2 katte

Min hverdag med børnene

Alsidig personlig udvikling:

Jeg understøtter hvert enkelt barn på det udviklingstrin de er på og lægger vægt på at de bliver selvhjulpne, i rolige og trygge rammer. Jeg støtter og guider hvert enkelt barn i dagligdagens rutiner såsom, af og påklædning, spisesituation mm. så de dagen igennem får små succesoplevelser.  Jeg hjælper barnet med at sætte ord på egne følelser og behov.

Alle børn får min opmærksomhed gennem hele dagen og det er vigtigt for mig at de får lov til at udvikle sin egen personlighed.

Social udvikling:

Jeg lægger stor vægt på at hvert enkelt barn udvikler sociale kompetencer. Dette gør jeg, ved at lege, hvor vi bliver opmærksomme på hinanden. Vi øver os meget på, at aflæse hinanden og snakker om at være glad sur, ked af det mm. Vi øver os i at give omsorg for andre, trøste og hjælpe hinanden i forskellige situationer. Vi leger lege hvor vi venter på tur f.eks. når vi rutsjer, spiller bold mm. Jeg guider dem i at løse konflikter tage hensyn og vente på tur, på en positiv måde så de kan trives i sociale relationer.

Kommunikation og sprog:

Jeg lægger stor vægt på den sproglige udvikling og læser mange bøger hvor jeg differentierer, så det passer med hver enkelt barn. Jeg sætter ord på hele hverdagen og har fokus, på brug af sprogteknikker (ref. Pia Thomsen) F.eks. de 5 turtagninger hvor man skal være i dialog 5 ture. Vi synger meget jeg bruger mange remedier, så det også kommer ind visuelt. Vi taler meget og jeg guider dem i sproget med ord og gestik. Vi taler også, når vi sidder rundt om bordet, vi skiftes til at snakke og lytte og have fokus på den som taler.

Science

Ved at vi hele tiden taler om hvad vi gør, sætter vi tal former og farver naturligt i spil. Tal og bogstaver er synlige her i hverdagen. Ved at være meget ude oplever vi naturen på tæt hold, vi har fokus på de små ting vi møder, som snegle mariehøns mm. Børnene får med tiden styr på de forskellige maskiner der kører her traktor, gravemaskine, lastbil….

Vi bruger iPad til musik og små spil og bliver på den måde præsenteret for den digitale verden.

Se hvor Lene Ibsen bor på et kort.pdf

Shape Created with Sketch.