Inge Jørgensen

Torsdag: 6.30-16.30/16.15
Fredag: 6.30-15.00

JEG HAR INGEN HUSDYR.

Jeg ser det enkelte barn, som det er og anerkender f.eks. det tøj det har på eller udseende f.eks. håret, som er sat op i hestehale – så barnet bliver opmærksom på sig selv. Vi snakker om, hvad de forskellige kropsdele hedder arm, fod, knæ eller vores ansigt som har øjne næse, mund osv.

Vi synger sange, om det vi snakker om og laver meget motorik og bevægelse, så de lære deres krop, at kende. Jeg anderkender dem for det de kan f.eks. du kunne kravle op selv, hvor er du dygtig samt give dem små udfordringer undervejs i deres udvikling. Jeg lægger vægt på, at børnene bliver selvhjulpen f.eks. at de kan spise og drikke selv, tage tøj af og på osv.

Når vi leger og laver forskellige aktiviteter øver vi at vente på tur, at se hinanden, at respektere hinanden og hinandens forskelligheder så alle børn følger sig, som en del af fællesskabet.

Vi snakker om, hvor de kommer fra, at de har en mor, far og evt. søskende, hvor de bor og at man er en familie, som holder af hinanden. Jeg udviser altid glæde og omsorg til alle børn. Jeg er opmærksom på deres behov og sætter ord på deres følelser, om de er ked af det, glade o.sv.

Jeg vægter meget, at vi taler pænt til hinanden og at dannelse er en del af vores dagligdag f.eks. at børnene lærer “bede om”, “ja tak” og “tak for mad” m.m. at man ikke bare tager tingene fra hinanden.

Vi læser bøger dagligt og snakker om, hvad der er på billederne i bøgerne. Jo ældre børnene bliver kan de fordybe sig i de enkelte bøger og læser dem gerne igen og igen. Når vi spiser frokost, er mit målet at børnene selv vælger, hvad de vil have at spise. De fortæller, hvad det er de selv tager fra fadet og lægger på deres tallerken. Børnene tager selv grønt til deres frokost fra små skåle og vi snakker også her om, hvad det er f.eks. agurk, tomat og hvilke farve det har osv.

Jeg taler meget med børnene i dagligdagen, om det vi gør og ser sammen. Opfordre dem til, at indgå i dialog f.eks. hvis et barn har været i Knuthenborg med familien, så snakker om, hvad det er barnet har set f.eks. dyrene, hvad de spiser m.m.

Vi snakker om tal og tælle f.eks. når jeg skærer agurk, hvor mange skiver der eller tæller klodserne, når vi bygger. Vi snakker om farver og former på klodserne. Vi kan sætte dem sammen og udfordre vores fantasi - for hvad er det vi bygger?  Når vi tegne øver vi om farver og snakker om dem. Vi bruger vores fantasi, for hvad er det vi tegner??

Har et barn fødselsdag, så lærer børnene også at vise med fingre, hvor mange år det bliver.

Vi er meget ude, hvor børnene lære naturen at kende. Vi udforsker naturen sammen i min have, hvor vi finder små insekter, kigger på planter, samler blade m.m. Vi mærker regndråberne i ansigtet, vinden i kinderne eller om det er varmt/koldt.

Se hvor Inge Jørgensen bor på et kort.pdf