Opstart i dagplejen

Før dit barn starter i dagplejen, inviteres du og dit barn sammen med andre børn og forældre til et velkomstmøde i et af dagplejens legestuelokaler. På dette møde orienterer dagplejepædagogerne om forskellige forhold i dagplejen; gæstepleje, legestue, kost og indkøring. Samtidig er der mulighed for at få svar på de spørgsmål, der er relevante for jer.

Efter velkomstmødet skal du selv kontakte din dagplejer og aftale et besøg.

Det første besøg i dagplejehjemmet

Formålet med det første besøg hos dit barns dagplejer er at skabe en god dialog og kontakt, der kan være med til, at du og dit barn får en tryg start i dagplejen. Dagplejeren vil her fortælle lidt om sig selv og sin hverdag med børnene. Det er vigtigt, at du som forældre fortæller om dit barns vaner, kost osv.

Den første tid i dagplejen

Vi anbefaler, at dit barn får en så blid start som muligt. Du kan evt. være i dagplejen en times tid sammen med dit barn de første par dage, for derefter at lade barnet være alene i dagplejen og så gradvis gøre dagene længere. Aftal nærmere med din dagplejer.

Hvad skal medbringes

Du skal medbringe skiftetøj til inde og ude brug. Dit barn skal have lov til at røre sig, derfor skal tøjet være rummeligt og kunne tåle at blive snavset.

Du skal selv medbringe barnevogn, hvis dit barn sover ude samt dyne med betræk, bleer og flaske med modermælkserstatning. Hvis dit barn har behov for specielle mad produkter, skal du selv medbringe dette.

Sele til barnevogn kan udlånes af dagplejer.