ADRESSE: Stubbekøbingvej 304
MIN ÅBNINGSTID ER:
Mandag: 6.45-16.30
Tirsdag: 6.45-16.30
Onsdag: 6.45-16.30
Torsdag: 6.30-16.30
Fredag: 6.30-15.00/15.15
JEG HAR FØLGENDE HUSDYR: Kat
Min hverdag med børnene
Alsidig personlig udvikling:
Jeg er en rolig person der elsker at fylde masser af krammer ind i vores hverdag. At give og mærke dejlige varme krammer, så barnet mærker jeg er lige her og jeg vil dig rigtig gerne. At skabe en tryg base er vigtigt, så barnet i ro og mag kan lære sig selv at kende og at det er OK også at vise, at det har jeg ikke lyst til.
Det er vigtigt, at barnet er tryg ved mig og jeg er der, hvis barnet lige bliver ked over nogen lige snuppede legetøjet man sad med. Allerede her lærer barnet, at jeg har en værdi, som gør at man kan udvikle sig og turde fordybe sig i legen. Det styrker både selvværd og selvtillid at opleve man bliver hørt og støttet i det der er svært, men også oplever at se nogen bliver ked af det, hvis du tager det den anden leger med.
Social udvikling:
Det er værdifuldt både for mig og børnene, at jeg er med i deres lege, at vi alle gør noget sammen er med til at vise og udvikle barnets måde at være sammen med andre. Vi lærer at dele og at spørge om lov, inden jeg tager noget en anden har. Netop det vægter jeg højt, man kan ikke bare tage, hvad en anden har i hånden. Det giver en tryghed hos barnet, men også en læring om, hvordan vi behandler hinanden. Jeg fortæller og viser børnene at vi behandler hinanden pænt, taler pænt og passer på hinanden. Hvis et barn udtrykker: Nej, så respekteres det, for at lære, at det er ok, at jeg ikke har lyst lige nu.
Jeg er meget opmærksom på vi alle har det godt og er glade, at man gerne må være med til at bestemme en given leg. Denne frihed og tryghed, ja tillid til os andre, er med til at barnet tør knytte sig til andre og skabe gode sunde relationer.
Kommunikation og sprog:
Jeg bruger meget dialogisk læsning, hvor vi sidder sammen om en historie, hvor jeg fortæller ud fra hvad jeg ser i bogen. Når jeg har fanget børnenes opmærksomhed, ved at jeg stiller meget enkle spørgsmål: ”Kan du finde fuglen”? Er der en fugl? ”Hvad siger fuglen” osv. Vi tager en snak om, hvad vi ved.
Vi læste eks. De 3 bukkebruse flere gange. Da vi kunne den legede vi legen på gulvet, hvor trolden sidder under bordet og “vupti” nu kommer gedden. Vi sluttede emnet af med selv at lave en trold som vi brugte til at spille eventyret. Her opdagede jeg hvor meget børnene ser hvad jeg gør og siger; Jeg tabte trolden, da jeg spillede den, det kopierede barnet som spillede efter og hen over gulvet fløj trolden i vældig fart.
Science
Jeg er meget ude i naturen med børnene. En dag gik vi ud og fandt en rigtig rådden træstub, vi satte os alle 5 udenom. Langsomt pillede vi den fra hinanden, knækkede bark og smuldrede små træstykker. Hovsa, der lå også en sten nede i , den var lidt tung, glat og smattet. Pyt, den tages op og små dyr pibler frem. Dem må vi se på - nogle har mange ben, nogen ruller sig helt sammen. Jeg og børnegruppen brugte en hel formiddag til bare at fordybe os i den træstub. Noget var tungt og hårdt og andet smuldrede mellem fingrene og dyrene løb sin vej og gemte sig.
Nogle dage ligger vi os under mit æbletræ, vi kan tælle æbler eller snakke om træets farve. Måske vi rykker ud fra træet og ligger helt stille og ser op på himlens skyer som bevæger sig, solens stråler som rammer os og bliver væk af skyen.
Skoven ligger tæt på, som vi besøger, finder kogler, grene og hvad øjet fanger hos det enkelte barn.