Helene Agerbo

Torsdag: 6.30-16.30

Fredag: 6.30 – 14.30

Jeg har følgende husdyr: 2 katte

I min dagligdag er det vigtigste for mig at give børnene tryghed, omsorg og anerkendelse.  Jeg skaber forudsigelige og genkendelige rammer, hvor jeres barn kan føle sig tryg til at gøre opmærksom på egne behov, afprøve sig selv og indgå i sociale relationer med de andre børn. Jeg lytter til børnenes behov og understøtter dem i at undersøge deres omgivelser, ved at være nærværende og følge deres initiativer. Jeg tilrettelægger aktiviteter ud fra børnenes behov, alder og kunnen.

Vi styrker og træner vores grov- og finmotorik ved at kaste, gribe, sparke og trille med bolde og laver motorikbane inde og ude. Vi bygger med lego, bygger tårne - og vælter dem, rutsjer, kører motorcykel, laver puslespil, puttekasse, maler og tegner.

Desuden lægger jeg i hverdagen vægt på, at lære jeres barn at blive selvhjulpen, ved at øve sig i og få tiden til selv at tage tøj og sko af og på. Jeg støtter jeres barn i at kunne mestre at vaske hænder og at spise og drikke selv. Jeg opmuntrer dem til at være deltagende ved dagligdagsaktiviteter som oprydning, borddækning etc.

Igennem den tryghed jeg opbygger i hverdagen med børnene, lærer børnene at få empati for hinanden. Jeg er tilstede i børnehøjde og italesætter børnenes følelser over for hinanden og herigennem udvikler de sig socialt. I dagens aktiviteter lærer børnene at samarbejde i både leg og dagligdagens gøremål.

Jeg bruger meget tid på at styrke jeres barns sociale kompetencer i form af at vente på tur, indgå i venskaber, hjælpe børnene med at løse konflikter og lære dem, hvordan vi omgås hinanden. De lærer at inddrage, omfavne og hjælpe hinanden.

Vi bruger hele vores krop ved at danse til musik, hoppe, løbe og kravle sammen.

Jeg styrker og understøtter jeres barns sprog ved at synge, lave sanglege og læse bøger, som understøtter sproget. Desuden har jeg relevante sang- og sprogkufferter, som børnene elsker. Jeg kommunikerer alt ud til børnene igennem dagen, så de får hørt og lært dagligdagsbegreber. Jeg gentager de samme ord mange gange og tilfører nye ord igennem dagen, og det er igennem dette talesprog, at børnene udvikler deres sprogforståelse og ordforråd.

I samtalen holder jeg øjenkontakt og fokus med det enkelte barn, så de lærer at tage ture i samtalen (lytter/taler) og føler sig set, hørt og forstået. Jeg gentager børnenes ord, så de desuden lærer den korrekte udtale. Vi taler om børnenes navne og har dem stående forskellige steder, således de ser dem på skrift.

Vi leger meget med dyr hjemme og går ture til Saxenhøj, hvor vi lærer om bondegårdsdyrene.

I dagligdagen taler vi meget om former, mønstre og farver på det tøj vi har på. Vi tæller mange ting i løbet af en dag for at få lært talrækken. Vi sætter fokus på, om der f. eks er mange madder tilbage på tallerkenen, kun få eller ingen. Igennem dagen kan ting deles op i farver og mængder. Børnene tegner med farver, hvor der bliver øvet finmotorik, former og farver.

I naturen udforsker og undersøger vi naturfænomener og undersøger naturens dyreliv ved at finde snegle, mariehøns og regnorme, som vi taler om og studerer. Vi følger årstiden og oplever naturen ved at hoppe i vandpytter, lege med sne, samle kastanjer og røre ved alle materialer. Vi udfordrer sanserne og udforsker varmt/koldt, vådt/tørt, tungt/let, blødt/hårdt.

Sammen med jeres barn planter, sår og vander vi forskellige ting, som vi følger, snakker om og ser vokse op. Vi spiser jordbær og hindbær fra haven, som vi selv plukker.

Se hvor Helene Agerbo bor på et kort.pdf