Ninette Petersen

Torsdag: 6.15-16.00
Fredag: 6.15-14.30/14.15

JEG HAR INGEN HUSDYR.

Jeg tager udgangspunkt i det enkelte barn og anerkender barnet, hvor det er. Jeg opmuntrer barnet til aktivt at opsøge de andre børn og til at deltage i leg og aktiviteter.

Jeg lægger vægt på, at barnet bliver selvhjulpent. Fx, kan vaske hænder, spise og drikke selv, tage tøj af og på selv.

Vi leger lege, hvor vi bliver opmærksomme på hinanden, hvor vi lærer at hjælpe hinanden og vente på tur. Det kan være f.eks., når vi laver en motorikbane, rutsjer, bygger med klodser, - eller små rollelege, som f.eks. køkkenlege.

Vi øver os i, at inddrage og favne de andre børn og knytte venskaber. Jeg hjælper og støtter barnet.

Vi sætter ord på vores følelser og lærer, at respektere hinanden.

I forhold til sproget, læser vi bøger, leger sanglege, bruger rim og remser, og sætter ord på, hvad vi gør, både i aktiviteterne, legene og i dagligdagen.

Vi øver de 5 turtagninger, hvor vi har en dialog, både med det helt lille barn som pludrer og det større barn, der kan sætte ord på.

Efterhånden begynder barnet, at kunne forbinde bestemte ting med bestemte lyde, f.eks. ko/muh, traktor/brrruuumm.

Samtidig taler vi om bogstaver og tal, og vi begynder så småt at kende nogle bogstaver og tal, f.eks. det bogstav vores navn starter med og det tal, der viser den alder vi har.

Vi bruger mængder og tal så ofte som muligt i dagligdagen, f.eks. i spise og puslesituationer, - hvor mange er vi, hvor mange gafler har vi, hvor mange fingre har vi osv. Ligeledes i leg og aktiviteter, hvor det falder naturligt.

Vi øver former og mønstre, f.eks. har vi geometriske figurer i forskellige farver, som vi kan parre sammen på flere måder, enten formen eller farven, eller begge dele.

Vi taler om og mærker på vejret og naturfænomener, f.eks. blæst, sol, regn, sne, skyer, og om det er koldt eller varmt.

Vi mærker på sand, der både kan være vådt og tørt, og opdager, at det våde sand i spanden er meget tungere end det tørre sand.