Annette Johansen

Torsdag:6.30-16.15
Fredag: 6.30-15.15/15.30

JEG HAR INGEN HUSDYR

Det er vigtigt for mig, at udvikle dit barns motorik. Vi leger både inde og ude for at udfordre kroppen. Sammen med dit barn danser, hopper og tumler vi på madras til musik / massage. Jeg er meget udenfor med børnene. Vi bruger naturens materialer f.eks. leg hvor der kastes med blade i luften, vi snakker om dyrene der i haven. Skovens smådyr tager vi op og ser på og snakker om det.  Vi øver os i at gå på stubbe både i skoven og i haven, vi kører på motorcykel og løbecykler, leger i vores køkken og vores hjemmelavede isbutik vi har i haven. Vi spiser ude hele sommeren. Vi øver at gå op og ned og holde balancen f.eks. ved at gå balancegang på sandkassen. Vi er ude i alt slags vejr. Vi mærker at regnen plasker i vandpytterne. Om vinteren når det sner kan vi lave snehuler og mærke at det prikker på vores kinder. Om sommeren går vi med bare fødder og mærker græsset.

Jeg skaber nogle rammer, hvor dit barn føler sig tryg og får mod til at afprøve sig selv i forskellige situationer. Sammen med dit barn øver vi os i selv at tage tøj og sko af /på, vaske hænder når vi kommer om morgenen og når vi skal spise mad samt når vi står op igen efter lur. Jeg lærer dit barn at kravle op og ned af puslebordet /til håndvasken. Jeg opmuntrer dit barn til at være aktiv hjælpe når der skal ryddes op og vi skal dække bord både ude eller inde. Jeg støtter dit barn i at kunne mestre at spise og drikke selv. Børnene kan selv vælge mad fra fad, som er forskelligt pålæg og grøn. Ved måltidet spiser jeg sammen med jeres barn.

Legetøjet står i børnehøjde, så dit barn selv kan nå det. Jeg er meget kreativ med dit barn f.eks.  tegne og klippe klistre. Dit barn får mulighed for, at eksperimentere og lære forskellige materialer at kende f.eks. maler vi med vandfarver /farveblyanter på papir, sten, fjer, blade grene mm.

Sammen med dit barn bruger jeg mimik og kropssprog. Vi taler om det vi oplever i dagligdagen samt når vi er i skoven eller på tur. Jeg lærer dit barn at lytte, tale og holde øjenkontakt. Vi laver kompas 2 til 3 gange om ugen hvor vi læser synger / danser leger i vores is butik. Jeg laver rim og remser, vi spiller billedlotteri og laver puslespil hvor vi snakker om billederne. Vi har også vores sang kuffert hvor vi bruger vores kroppe og fagter. Jeg bruger fingerdukker og min store Bjørn som er med i vores samling. Vi snakker om smagen i det vi mad vi spiser samt former og, farver. Jeg bager med dit barn og det vi har bagt spiser vi både om morgenen og til vores frugt.

Jeg har en tal orm, der hjælper os med at lære os at tælle til 10.Vi snakker om vejret i vores Kompas, samt farver og mønstre. Jeg bruger naturen i mit nærområde, som børnene får mulighed for at udforske. Jeg har fokus på at lave gode børnemiljøer både ude og inde. Der er plads til leg og fordybelse.