Patricia Frost Frederiksen

JEG HAR INGEN HUSDYR

Min Hverdag med børnene

Alsidig personlig udvikling

Hjemme hos mig er det vigtigt, at børnene føler sig trygge og anerkendte. Jeg går op i at skabe et trygt miljø, hvor børnene har mulighed for at udvikle resiliens og en stærk følelse af selvværd. Når børn er resiliente, så er de særligt modstands- og handlekraftige overfor livets udfordringer, og kombineret med et stærkt selvværd kan det gøre børnene trygge, modige og motiveret til at udfordre sig selv og udvikle deres mange kompetencer. Dette forsøger jeg at hjælpe børnene med bl.a. ved at arbejde med selvhjulpenhed og fællesskab. Jeg anerkender det enkelte barn og ønsker at arbejde med de kompetencer, som barnet har. Alle er forskellige og det skal der være plads til.

Jeg understøtter barnet og hjælper dem til at se deres personlige egenskaber. Man lærer af sine fejl, og hos mig er det vigtigt, at børnene føler sig trygge, når de ikke lykkes med ny læring til at starte med – jeg guider dem undervejs, vi tilpasser niveau og prøver igen og igen. Når barnet oplever at lykkes med ny læring, anerkender og roser jeg barnet.

I hverdagen arbejder vi frem mod, at alle børn i større eller mindre grad bliver selvhjulpne i de daglige rutiner og gøremål. Jeg tror som udgangspunkt på at børnene kan mange ting, jeg hepper på dem og støtter dem på sidelinjen. Jeg oplever, at det motiverer børnene og giver dem mod på at afprøve ting selv. Det kan fx være på motorikbanen, dække bord, tage tøj og sko af og på, kravle op ad trappestigen til barnevognen eller håndvasken, hjælpe de andre børn, rydde op, lave kreative produkter. Ligeledes støtter jeg børnene i at blive selvhjulpne ved problemløsning – hvis de fx har svært ved at finde teknikken i at kravle ind og ud af legetøjsbiler udenfor. Jeg guider børnene gennem min kommunikation og mit kropssprog.

Social udvikling

Selvom aldersforskellen ikke er stor blandt børnene, så kan der alligevel være stor forskel på, hvor børnene er i deres udvikling. Børnene oplever, at det godt kan være sjovt at lege på tværs, selvom de ikke er på samme udviklingsniveau eller alder. De store børn guider fx til at hjælpe de små, og de mindre børn oplever at anerkendelse og inddragelse af de store børn. Jeg guider de mindre børn til at være en del af fællesskabet i det omfang, som de kan og har behov for. Jeg forsøger at skabe direkte kontakt mellem alle børnene bl.a. ved at hjælpe dem med replikker til, hvad de kan sige til hinanden, hvordan de kan hjælpe hinanden med en leg og hvordan de kan trøste hinanden og fjolle med hinanden.

Når vi er én voksen og 4-5 børn er det vigtigt at der er et godt fællesskab, hvor vi anerkender og respektere hinandens grænser, venter på tur, løser konflikter og kan rumme hinanden.

Børnene lærer at indgå i et socialt fællesskab når jeg går forrest og viser dem med min egen mimik, stemme og kropssprog, hvordan man udviser empati over for hinanden. Børnene lærer det ligeledes gennem aktiviteterne og legene, som har forskellige fokus og læringsmål.

Kommunikation og sprog

For at udvikle børnenes kommunikation og sprog, så taler jeg meget med børnene i løbet af dagen. Vi taler om det vi laver, så børnene lærer at koble sprog og handlinger sammen. Vi snakker om, hvad de laver derhjemme, så børnene får mulighed for at finde sammenligninger i hinandens liv fx har man noget bestemt legetøj derhjemme eller har man været i Knuthenborg og se dyr.

Vi læser bøger, hvor vi fra gang til gang øver os i at huske, hvad bogen handler om. Vi skifter mellem at lave højtlæsning med efterfølgende refleksion, og dialogisk læsning, hvor vi snakker om det, vi kan se på siderne og tager udgangspunkt i børnenes observationer fra bogen. Vi snakker om forside og bagside, bladre fra én side til en anden.

Vi synger de samme sange i en periode, så børnene har mulighed for at tilegne sig nye ord, når de genkender og kan huske ordene i sangen. Når vi synger, laver vi ofte fagter og mimik, som understøtter det sangen handler om. Ved at arbejde med de samme sange og rim/remser i en periode, kan børnene nå at tilegne sig nye ord, inden vi går i gang med nye sange.

Vi øver tal, farver, former, mønstre, navneord, udsagnsord og tillægsord. Dette understøttes af plakater og piktogrammer, som hænges op på værelset. I forskellige perioder har vi fokus på forskellige ting, så der er løbende udskiftning af plakater og piktogrammer.

Naturen udforskes i børnehøjde. Vi undersøger forskellige naturfænomener. Vi udforsker og taler fx om vådt/tørt, koldt/varmt, vejret, forskellen på jord, sand og sten. Vi taler og reflekterer fx over hvordan det ser ud, når det regner, hvilket tøj man så skal have på, hvordan temperaturen er, når det regner, hvordan det lyder, vi snakker om at dyrene gemmer sig uden for, når det regner og når det stopper, kan vi se at de kommer frem igen. Vi planter og vander og høster frugt og grønt fra haven, når det er modent. Vi går på jagt i haven efter dyr, insekter, røde jordbær og blomster, og leger fjollelege som at finde og fange dinosaurer bag buske og træer.

Jeg kan godt lide at være kreativ. Løbende laver vi små kreative projekter/produkter som børnene kan udstille eller få med hjem. De kreative projekter tilpasser og planlægger jeg ud fra børnenes kompetencer samt de forskellige årstider/højtider og temaer, som vi arbejder ud fra.

Se hvor Patricia bor, på et kort