ADRESSE: Svinget 24, 4840 Nr. Alslev
MIN ÅBNINGSTID ER:
Mandag: 7.00-16.45
Tirsdag: 7.00-16.45
Onsdag: 7.00-16.45
Torsdag:7.00-16.45
Fredag:7.00-16.00/15.30
JEG HAR FØLGENDE HUSDYR: 2 katte
Min hverdag med børnene
Alsidig personlig udvikling:
Jeg vægter barnets selvværd. At det enkelte barn føler sig set, forstået og anerkendt samt at barnet oplever at være en værdifuld deltager og medskaber af fællesskabet.
Jeg understøtter barnet i at blive selvhjulpen med dagligdags færdigheder, og til at kunne forstå og rumme “skal” ting, store følelser som glæde, “ked af det hed”, vrede og frustration. Jeg sætter aldersvarende- og udviklingsmæssige krav til barnet.
Eksempel - sove til middag
Hvert barn har sin egen plads, hvor de lægger deres tøj, når de skal sove til middag. De små børn kan måske selv tage deres strømper af. De større børn kan måske tage tøjet af og nogle også bleen. De store børn kan hjælpe de små.
Social udvikling:
I fælleskabet vægter jeg relationer som bygger på ligeværd, forståelse og indlevelse. Det er i dette rum barnet udvikler selvstændighed og får medbestemmelse, er modtagelig for læring og opbygger fundamentet for empati.
Eksempel:
Vi tager alle imod og siger godmorgen og farvel. Taler om hvem vi mangler, hvad vi laver og bliver bevidste om hinanden.
Vi øver os rigtig meget i at vente på tur. Vi oplever og gør ting sammen, og vi lærer af hinanden. Vi øver os i, at lære egne og andres grænser, at kende og acceptere dem.
Kommunikation og sprog:
Jeg vægter anerkendende kommunikation og sprogbrug. Sproget er i alt hvad jeg gør med børnene og børnene gør med hinanden i rutinerne, legene og aktiviteterne gennem dagen. Jeg bruger både babytegn, det verbale-og nonverbale sprog og er opmærksom på, at være en god sproglig rollemodel ved bl.a at variere ord og sætninger.
Eksempel:
Det nonverbale sprog understøttes igennem fagter til følelser, sange, rim og remser. Sætte ord på hvad der skal ske og på handlinger. Have fokus ord i en aktivitet. Vi taler med mærkelige stemmer, råber højt eller hvisker.
Science
Jeg vægter, at vi udforsker den verden, vi befinder os i.
Eksempler:
Vi mærker solen, regnen, vinden, sneen. Vi leder efter en snegl, ser en sommerfugl eller vores egen skygge på græsset. Måske kan vi hoppe i en vandpyt, bygge en snemand eller lave mudderkager.
Vi udforsker vores krop, hvad den kan og hvad den kan bruges til. Vi tæller vores fingre og hvor mange vi er. Hvad sker der, når vi blander farver? Tallerkenen er rund, vinduet er firkantet, der er striber på mine strømper, dine bukser er blå.