Ulla Jørgensen

Fredag: 6.15-15.30

JEG HAR INGEN HUSDYR

Alsidig personlig udvikling

Jeg møder barnet der, hvor det er og giver det ro og trykke rammer til, at få mod til at afprøve sig selv i forskellige situationer. Vi øver, at spise og drikke selv samt vælger selv, hvad for en mad vi ønsker at spise. Jeg lægger vægt på, at dit barn bliver selvhjulpen og vi øver at tage tøj og sko af/på selv så det bliver klar til at komme i børnehave. Eks. Er det svært, at få jakken på hjælper vi hinanden. Vi øver både fin-grov motorik lige fra at tegne, lave perler trille på græsset, kravle op på puslebordet og gå i den ujævne skovbund.

Jeg vægter, at vi bliver nogle gode kammerater, hvor der har plads til os alle. Det gør jeg ved, at opmuntre dit barn til leg på tværs af gruppen i fælleslege. Vi øver at venter på tur, hvis man ønsker det legetøj en anden har samt respektere hinandens grænser. Jeg sætter ord på deres følelser og vi snakker om det at vente. Vi prøver at hjælpe hinanden ved komme med noget andet legetøj så alle får en god leg.

Sammen med dit barn sætter jeg ord på, hvad vi laver og oplever i dagligdagen. Vi snakker om, hvad vi finder af smådyr og andet i haven eller når vi går en tur i skoven. Vi snakker om, hvad vi spiser, om det er sødt eller surt osv. Vi sætter også ord på, hvis en er træt eller ked, hvad vi kan gøre for, at man kan blive bliver glad igen. Vi læser bøger og synger hver dag både, når vi er inde og uden for, at styrke den sproglige udvikling. Altid hyggeligt at synge og kigge bøger.

Vi snakker om tal og mængder, hvor mange vi er i dag - os allesammen eller mangler vi nogen. Eks. tæller hvor mange kopper og tallerkner vi skal bruge. Snakker om, at 1 er mindre 10 og at 7 er mere 3, når vi tæller. Eks. tager vi alle vores dyr har vi mange, men tager vi kun hestene er der få.  Vi snakker om, at bolden er stor og rund, sandkassen er firkantet og rutsjebanen er en trekant. På den måde lære vi, om former på vores legetøj. Vi snakker om og mærker på vejret og natur fænomener f.eks. skinner solen, blæser det, er der skyer eller regner det. Hvad skal vi have på, når vi skal ud – er det varmt eller koldt. I sandkassen mærker vi, om sandet er vådt eller tørt eller tramper i vandpytter, når det har regnet.

Se hvor Ulla Jørgensen bor på et kort.pdf