Trine Lassen

Onsdag: 06.30 - 16.15
Torsdag: 06.30 - 16.15
Fredag: 06.30 - 15.30/15.15

• selvværd   -  kendskab til sig selv som person -  opmærksomhed og engagement

I min hverdag som dagplejer lægger jeg stor vægt på, at børnene får lov til at blive selvhjulpne. Børn vil oftest selv gerne tage tøj og sko på, dække bord, spise/drikke selv, kravle op af barnevognsstigen mm. dette vil jeg støtte og hjælpe dem til.

Vi snakker om følelser og jeg hjælper børnene med at sætte ord på deres følelser og behov, så de bliver mere selvbevidste.

• empati     - tilknytning   -  sociale færdigheder og handlen

Jeg arbejder meget anerkendende ved at møde børnene, hvor hvert enkelt barn er. Jeg er lyttende, respektfuld og går meget op i, at de føler sig set og hørt. Jeg igangsætter sociale lege og aktiviteter med børnene og hjælper dem med at få venskaber i dagplejen, fx kaster vi bold til hinanden, vi hjælpes med at dække bord, vi bygger et kæmpe slot sammen. Samtidig lærer vi at vente på, at det bliver vores tur.  Vi tager tingene i børnenes tempo.

• kommunikation og sprogbrug    - lydlig opmærksomhed    - skriftsprog

Det er vigtigt at styrke børnenes sproglige færdigheder, dette gør jeg ved, at sætte ord på alt hvad vi gør i løbet af dagen, det kan fx være, når et barn tager legetøjstraktoren frem, så sætter vi ord på, at det er en traktor og hvilken lyd den siger.  Vi sætter ord på, hvad vi spiser, hvor det kommer fra og hvad farve det er. Vi skiftes til at snakke og lytte og holde fokus på den som taler. Vi synger og har hele kroppen med. Vi læser bøger hver dag, det kan være bøger, hvor der er små historier i, eller pegebøger for de helt små med billeder.

• mængder og tal     - former og mønstre   - udforskning

I min hverdag vægter jeg, at vi er ude hele året rundt. Børn skal have lov til at udforske og følge med i de forskellige årstider. Om sommeren planter vi frø, som vi ser vokser sig til planter/blomster, vi finder små krible krable dyr, som vi undersøger med vores lup. Om efteråret følger vi med i, at bladene begynder at falde af træerne, vejret bliver koldere, og vi hopper i vandpytter. Til vinter håber vi på sne, så vi kan lege sneboldkamp og vi kan se at vand fryser til is. Om foråret ser vi, hvordan alt begynder at få knopper, træerne springer ud igen og det bliver varmere i vejret. Vi leger  i haven, spiller bold, leger i sandkassen, gynger og går ture ned i grusgraven, ser på ænder og løber op og ned af bakker.

Se på et kort hvor Trine Lassen bor.pdf