Karin Juliussen

Fredag: 07.00 - 15.00/14.45

JEG HAR FØLGENDE HUSDYR: Kat og hund

Alsidig personlig udvikling

Jeg anerkender hvor børnene er henne i nuet, og giver dem rette støtte, så børnene ved at man skal øve sig, før man kan mestre en ny færdighed.

Børnene anerkendes, når der fx dækkes bord, jeg ser barnets initiativ, og taler med børnene om hvad og hvor meget der skal bruges. Jeg anerkender børnene for det de kan lige nu og for det de kan med lidt hjælp, og opfordrer børnene til at prøve selv.

Jeg lytter til børnene og opfordrer dem til at sætte ord på, stiller undersøgende og nysgerrige spørgsmål så dialogen kan blive længere og interessant. Jeg har fokus på selvhjulpenhed igennem hele dagen i alle de rutinesituationer, som gentages dag efter dag.

Jeg justerer mine legemiljøer løbende i forhold til børnenes individuelle interesser, så kan børnene selv vælge og blive inspireret.

Det er vigtigt for mig at børnene lærer at drage omsorg for hinanden, og at børnene lærer om de følelser andre føler. Vi siger godmorgen til hinanden med et kram, det er en rar måde at blive modtaget på.

Social udvikling

Børnene har lov til at give udtryk for deres følelser og jeg forsøger at møde dem i følelsen, hvad enten det er glæde eller gråd. I situationer, hvor børnene bliver frustreret og fx reagerer ved at skubbe, giver jeg børnene andre idéer til hvad de kan gøre. Jeg har positive forventninger til at børnene kan løse nogle af deres konflikter selv. Jeg afventer og byder ind med guidning, når det er nødvendigt.

Jeg ønsker at børnene respekterer hinanden i fx leg, hvis børnene har lyst til at lege noget forskelligt. Nogle dage leger vi med det samme legetøj alle sammen fx biler, dukker osv, for at få et fællesskab i gruppen. Andre dage leges med forskelligt legetøj.

I legestuen øver vi at børnene også kan bruge de andre voksne, sådan at barnet kan finde tryghed hos en af mine kolleger, hvis jeg er optaget af andet.

Jeg vægter at holde samling hver dag, vi synger ofte de tre samme sange og tilføjer noget nyt af og til. Samlingen giver børnene følelsen af at være en del af et socialt fællesskab.

Jeg afholder forældrekaffe med jævne mellemrum, så børnene oplever hinandens forældre og forældrene i gruppen har mulighed for at lære hinanden at kende.

Kommunikation og sprog

Rutinesituationer, som at skulle skiftes, dække bord, tage tøj af og på, gentages hver dag, hvilket betyder at ord og sætninger automatisk gentages hver dag, derfor er jeg særligt opmærksom på at sætte ord på i disse situationer.

Jeg bruger en masse sprog, når jeg leger og har forskellige aktiviteter med børnene. Derudover snakker vi meget om hvad vi ser, når vi er ude på vores gåture. Vi bruger ofte mange bøger igennem dagen, det er ikke altid vi læser bogen, men vi snakker om det vi ser i bogen. Når vi laver små puslespil, snakker vi om hvad der er på brikkerne, og hvis det er puttekasser, hvilken form de forskellige dele har.

I børnenes legerum, er der en vejrtavle, som vi bruger, når vi snakker om vejret. F.eks. om solen skinner, om det regner eller om det blæser. Vi snakker også om de fire årstider, hvor børnene er med til at lave pynt til værelset, så det svarer til enten efterår, forår, sommer eller vinter. Vi laver også pynt til fastelavn, påske, halloween og jul.

Da jeg godt kan lige at være kreativ sammen med børnene, laver vi mange ting, som er på børnenes præmisser.

Jeg bruger naturen, som enten kan være min egen have eller folkeskoven sammen med børnene. Vi nysgerrige på de forskellige farver og størrelser, der er på bl.a. blade, vi undersøger det vi ser på vores vej. Vi finder insekter, som vi kigger på igennem en lup, eller putter vi dem ned i forstørrelse glassene, så vi rigtig kan se dem, i forhold til deres forme og farve, når det er gjort, bliver de sat fri igen.

Vi øver også modsætninger, som koldt og varmt, stor og lille, vådt og tørt, tung og let eller om noget er hårdt eller blødt.

Vi øver tal, farver, former og mønstre. Det kan være i forhold til hvor er vi i dag, og hvad farver er deres tøj er der mønstre på, og så snakker vi om formerne, i forhold til om det er rundt, firkantet eller ligner noget andet.

Kort over hvor Karin bor